reklama

Ako sa riešia lúpežné prepadnutia, alebo príbeh o imunite Rómov

„Janík, pre Boha... musíš niečo urobiť! Napadli nás cigáni, každý utekal kde mohol...ale brata asi chytili, nemôžem sa mu dovolať... prosím, pomôž mi, čo mám robiť?“ Toto boli slová môjho synovca, keď mi v sobotu večer volal po tom, ako ich napadla skupina Rómov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (133)
Obrázok blogu

S obrovským strachom som nastúpil s kamarátom do auta. Z cesty dlhej cez okolo 20 km., ktorú som prešiel pod 15 minút si veľa nepamätám. V myšlienkach mi stále vírili synovcove slová: prepadli nás... neviem, kde je brat... pomôž mi... políciu som už volal... neviem, kde som... strašne sa bojím, preskočil som plot do záhrady nejakého domu... kde je brat? Po tom ako sme ho našli mi spadol kameň zo srdca, brat sa mu ozval a žije. Obratom sme išli na miesto, kde sa nachádzal. Nasledovalo nahlásenie na polícii, vyšetrenia na chirurgickej pohotovosti, RTG hlavy, hrudníka a ďalšie vyšetrenie na neurológii. Záver bol jasný: chlapec bol zbitý, skončil s pohmoždeným hrudníkom a tvárou. Doba liečenia sedem dní.

Po odchode z nemocnice sme sa znovu vrátili na políciu. Odišli sme z nej na druhý deň o druhej hodine ráno. Do konca života nezabudnem na hodiny strávené na jej chodbe, keď vypočúvali synovca. Po útoku bol čin klasifikovaný ako lúpežné prepadnutie. Potom nastal čudný zvrat - nepáčili sa im jeho krátke vlasy a maskáče. Keď im oponoval, že dĺžka jeho vlasov je 0,8 cm, odpovedali mu že to za vlasy nepovažujú. Nútili ho, aby sa priznal, že je obyčajný nacek. Poznám desiatky ľudí, ktorí nosia kratšie vlasy, nosia maskáče a nemám dôvod ich obviňovať, že sú nackovia. Policajná absurdita sa tým ale neskončila. V nedeľu a pondelok nasledovali ďalšie dlhé hodiny na kriminálke. Z obete sa stal agresor. A postup pri vypočúvaní? Nadávky a vulgarizmy tu nemôžem použiť, hoci ich bolo veľmi pestré spektrum. Vyhrážky že jeho meno udajú cigánskej mafii, keď sa neprizná že si to vymyslel, zhabú mu počítač... vyhrážanie, ponižovanie a opätovné vyhrážanie.

Hoci vyšetrujúci kriminalista dostal lekársky nález potvrdzujúci výpoveď napadnutého, hoci bolo zmapované miesto činu a urobená príslušná fotografická dokumentácia, potvrdzujúca jeho prehlásenie – predbežný záver vyšetrovania je: Napadnutý provokoval svojim výzorom a oblečením Rómov, tí ho naháňali, pričom pri úteku vytratil mobilný telefón, keď ho chytili dostal len jednu facku („neser nás ty nacko – cigánska bitka vyzerá úplne ináč“) a potom sa prišiel sám udať. Absurdita na absurditu! Sedemnásť ročný chlapec zbitý a okradnutý štyrmi zhruba tridsať ročnými Rómami je nakoniec obviňovaný z rasového útoku na nich! Z lúpežného prepadnutia sa stala rasová provokácia! Chcel by som vidieť ako by sa skončil prípad ak by štyria tridsať ročný nie Rómovia, zbili sedemnásť ročného Róma! Aký by to bol mediálny rozruch, rasovo motivovaný zločin, porušenie ľudských práv...

Naozaj naši drahí rómsky spoluobčania sú neľudský „diskriminovaní“! Stačí sa pozrieť len na pár prípadov ako ich my hnusní, nie Rómovia utláčame. Pred dvoma rokmi nás v našom vlastnom dome cez noc vykradli. Páchateľ – Róm, bol v ten istý deň vypátraný a zaistený. Škoda na majetku predstavovala 12. 000 Sk. On dostal trest v dĺžke troch mesiacov podmienečne (čomu sa iste potešil, že zimné mesiace nestrávi v studenej kolibe, ale v teplučkom väzení s pravidelnou stravou). Nám bola daná odpoveď, že náhradu škody bude ťažko vymáhať, nakoľko je to sociálny prípad a na sociálne dávky mu nemožno siahnuť.

Alebo ďalší prípad spred pár rokov, keď osemdesiat ročná starenka bola vo vlastnom dome prepadnutá skupinou mladistvých Rómov, okradnutá a zbitá. Nepamätám si aká bola škoda na majetku, ale ukradli jej veci, kravu a nejaké náradie. Páchatelia zaistení, škoda rozrátaná medzi nich, čin klasifikovaný ako priestupok a vymáhanie škody v nenávratne!
Od napadnutia môjho synovca uplynuli štyri dni. Rodina zažila obrovský šok a od útoku žije v strachu. To, že polícia urobila z ich syna najväčšieho rasistu je dosť veľká rana. Ja som už sto krát oľutoval, že som prípad hlásil na polícii. Veril som, že spravodlivosti bude urobené zadosť, že v inštitúcii, ktorá má chrániť svojich občanov nájdem pomoc... Ani v najhoršom sne by mi nenapadlo, že sa celý prípad vyvinie práve takto. A ja sa stále pýtam prečo? Prečo sa v ochrane etnika prekrúcajú fakty? Prečo je človek s krátkymi vlasmi hneď označovaný za skína? Prečo sa na našom Slovensku delíme na rovných a rovnejších? Prečo? Bojím sa, že odpoveď nedostanem nikdy.

Prípad sa vyrieši, páchateľ bude obhájený, napadnutý bude potrestaný a vo mne sa opäť zvýši nechuť veriť v to, že na Slovensku ešte stále existuje spravodlivosť.

Ján Szentkereszty

Ján Szentkereszty

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Quid est veritas? - Čo je pravda? Som obyčajný človek v neobyčajnej životnej situácii. Dúfam, že obnovím svoju stálu čitateľskú klientelu. Zoznam autorových rubrík:  ÚvahyHistóriaÚvahy nad SPNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu